الأحد، 29 أغسطس 2010

نهاية ظالم



في ليلة ظلماء
عجز القلب عن الدعاء
رجا الرب رجاء
ان يدوم في البقاء

حين قد آن الآوان
اصبح الماضي فناء
قد بُليت ذات يوم
امتحان الاتقياء

ما صبرت بل قَنَت
فانتهي الابتلاء
آ الآن ترجو
ان تعود للحياة

بعد ان كنت فيها
سيدا للرياء
بالنميمة كنت تسري
بين قوم ابرياء

دون حق دون علم
كنت تجلب الشقاء
كنت في كل يوم
تزهق الناس الدماء

كنت تسطوا كنت تظلم
هل نسيت اللقاء
هل نسيت يوما لا يُرجي
فيه البكاء

هل نسيت انك من تراب
قد خلقت واليه الفناء
فلماذا كنت تقسو
وتزيد الأشقياء

انت في اليوم الشقي
مالك من دواء
هذا داء قد رجوته
بظلمك والافتراء

ففي النار سيكون خلدك
الي ان يأتي الضياء
وفي القبر عذابك
وستري كيف الشقاء

آ الآن تبكي ثم
تعلوا بالدعاء
لا فتالله قد خاب
هذا الرجاء

هناك 12 تعليقًا:

  1. ماشاء الله.........رائعة
    ربنا يوفق حضرتك دايما لما يحبه ويرضاه

    ردحذف
  2. متشكر جدا جدا يا دكتورة لمرورك الجميل

    وللدعوه الأجمل جزاك الله خيرا

    ردحذف
  3. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  4. من وجهة نظرى يا دكتور ....ان حضرتك ممكن تعمل كتاب فيه قصايد حضرتك كلها...وده بعون الله مش صعب.....
    لانها بجانب انها رائعة فهى بتمثل افكارنا كلنا وبالتالى حضرتك تقدر توصل رسالتك للناس

    ردحذف
  5. بجد يا دكتورة انا مش عارف اقول ايه علي ذوقك

    كتاب ايه بس انا علي قدي خالص ربنا يكرمك

    بجد رأيك ده اسعدني جدا جداااااا وبجد من دواعي سروري

    انها عجبتك وميرسي كتير علي المجامله

    ردحذف
  6. لا والله دى مش مجاملة.....بجد القصايد اللى زى دى تستحق انها تنشر فى كتاب والناس تقراه....لانها بتعبر عن واقع احنا عايشينه ........وده مش صعب والله لانى اعرف ناس عملت كتب بأسماء مدوناتها وكمان منهم اللى اتعمل مسلسل تليفزيونى.....
    حضرتك ممكن تنفذ الفكرة من خلال الجرايد والمجلات اولا...
    وانا متأكده بإذن الله انها هتكون جديرة بإنها تتنشر...

    ردحذف
  7. اولا احب اشكرك يا دكتورة علي تشجيعك العظيم ده

    اللي بجد يزيدني فخرا وفرحا بس للاسف انا طبعا اتمني

    اعمل كده بس معرفش ازاي لو حضرتك تعرفي قوليلي

    ردحذف
  8. جميله جدا يا نادر
    ماشاء الله كتاباتك رائعه

    ردحذف
  9. حلوة دى جدااااا بجد عجبتنى قوى
    استمر وانا هتابعك على البلوج هنا ان شاء الله
    :D:D:D:

    ردحذف
  10. د.ماهي

    نورتيني جدا جدااااااااااا

    ميرسي جدا علي ذوقك

    د.آيه

    تنوري البلوج طبعا يا آيه

    ههههههه ميرسي كتير علي ذوقك

    ردحذف
  11. جميلة جدا يا دكتور
    بجد انت موهوب جداا
    واسلوبك جميل جداا
    بتعرف تعبر باسلوب يشد الناس وتفهمه وتحسه
    وبتوصل هدف سامى جداا
    فى كتاباتك
    ربنا يحميك
    فى تالق دائم ان شاء الله

    ردحذف
  12. ميرسي جدا جدا يا دكتورة ساره

    والله دي شهاده اعتز بيها

    بجد ميرسي للكلام الحو ده

    نورتيني جدا جدااااا

    ردحذف